Vedtægter

Vedtægter for 

2150 Nordhavn Løb og Motion 

  • 1 Navn og hjemsted 

Foreningen 2150 Nordhavn Løb og Motion er stiftet den 4. maj 2017 og har hjemsted i 2150 Nordhavn, Københavns Kommune 

Foreningen er medlem af Nordhavn IF, Dansk Atletik Forbund (DIF), samt DGI Storkøbenhavn og er underlagt disses love og bestemmelser. 

  • 2 Formål 

Foreningens formål er at dyrke løb og motion og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til denne idræt. Det er endvidere foreningens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen. 

  • 3 Medlemskab 

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er fyldt 12 år. Optagelse af passive medlemmer kan ske uanset alder. Passive medlemmer har ikke adgang til selve Idrætsudøvelsen. 

Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægt og leve op til foreningens formålsbestemmelse. 

Endeligt afslag på medlemskab af foreningen skal efter anmodning fra den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen. 

  • 4 Indmeldelse 

Indmeldelse skal ske elektronisk via foreningens medlemssystem, der tilgås på hjemmesiden www.2150nlm.dk.

For medlemmer under 18 år vil det være dennes forældre eller værge der til enhver tid vil være ansvarlig for, at oplysningerne er ajourført med hensyn til kontingent eller andre økonomiske mellemværende med 2150 Nordhavn Løb og Motion.                                                                                 

Stk. 2 Det er det enkelte medlems eget ansvar, at ajourføre egne persondata. Ajourføringen foregår via medlemmets egen profil i det til enhver tid værende medlemssystem.

  • 5 Udmeldelse 

Udmeldelse skal ske jf. punktet ophør/opsigelse af medlemskab iht. de til enhver tid gældende Handelsbetingelser. I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med foreningen afvikles.

  • 6 Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalings-terminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.                                         

Stk.1. Det årlige medlemskontingent forfalder jf. 2150NLM´s handelsbetingelser, punktet generelle vilkår.

Stk.2. Overholdes betalingsfristen ikke betragtes medlemmet som udmeldt.

            Stk. 3 Såfremt at et medlem ikke har overholdt forfaldsdato jf. stk. 1 og stk. 2, vil denne ved ønske om ny indmelding være at betragte som nyt medlem.

  •  7 Udelukkelse og eksklusion 

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlems-forpligtelser. 

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. 

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. 

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens vedtægt. 

  • 8 Ordinær generalforsamling 

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af marts måned. 

Indkaldelse med angivelse af dagsorden og indkomne forslag skal finde sted med fire ugers varsel ved meddelelse på foreningens almindelige sociale medier og e-mail til medlemmerne. 

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger før generalforsamlingens afholdelse. Er der indkommet forslag, fremsendes disse til medlemmerne sammen med dagsorden og det reviderede regnskab sådan, at dette er medlemmerne i hænde senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til Generalforsamlingen har alle medlemmer og dem som bestyrelsen i øvrigt inviterer. 

Stemmeret har alle aktive medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. 

En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. 

  • 9 Dagsorden 

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter: 1) Valg af dirigent og referent 

2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år 

3) Forelæggelse af årsrapport (inkl. revideret regnskab) for det forløbne år til godkendelse 4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til godkendelse 5) Fastsættelse af kontingent 

6) Behandling af indkomne forslag 

7) Valg af formand (i lige år)  

8) Valg af kasserer (i ulige år) 

9) Valg af næstformand (i ulige år) 

10) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer 

11) Valg af to suppleanter til bestyrelsen 

12) Valg af revisor og revisorsuppleant 

13) Eventuelt

  • 10 Generalforsamlingens ledelse 

Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. 

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 16 og 17. 

Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg dog på forlangende. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten. 

  • 11 Ekstraordinær generalforsamling 

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet. 

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling. 

  • 12 Bestyrelsen 

Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden, er til stede. Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol. 

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten. Bestyrelsen består af en formand, en kasserer, en næstformand og yderligere 2 til 4 medlemmer og vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 1-2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år, medens kassereren, sekretæren og 1-2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 18 år og har stemmeret, jf. § 9. 

  • 14 Regnskab 

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden den 31. januar afgive årsrapport for det foregående år til revisoren. Årsrapporten forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisors påtegning og underskrift. Årsrapport udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling. 

  •  15 Revision 

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år i februar måned gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningerne er til stede. 

Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.

  • 16 Tegning og hæftelse 

Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 1000 kr. kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Ligeledes skal låneoptagelse godkendes af generalforsamlingen. 

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler foreningen. 

  • 17 Vedtægtsændringer 

Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget. 

  • 18 Opløsning 

Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede. 

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.  Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede. 

På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige/almenvelgørende formål, foreningens formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå. 

Således vedtaget på stiftende generalforsamling den 4. maj 2017.